La turistica

Gjorde en amerikanare idag på eftermiddagen och susade igenom Triestes sevärdheter på 4,5 timme.
Började med båt från Grignano via Barcola till Trieste.
I hamnen låg ett konferenscentrum där det pågick en utställning för folk som är i turistbranschen, så jag snikade mig in och lyckades få lite tips och en karta. Sen var jag på banan! 

Jag utgick från en broschyr som hette "Walking Tour in Trieste". Den var egentligen till för en sån där "audiotour" där man ska gå med en bandspelare och lyssna. Men eftersom den gick runt i centrum till dom viktigaste hållpunkterna så kändes det som en stabil början.

image293
Dom har så fina färger på bilarna i Italien!

Från Piazza dell'Unità d'Italia gick jag rakt upp mot höjden, förbi Arco di Riccardo och vidare upp mot Cattedrale di San Giusto. Där gick jag in. Jättefin var den, massa mosaiker och grejor. Jag tände ett ljus för alla nära och kära och sen gick jag vidare upp till fortet, Castello di San Giusto. Jag gillar gamla försvarsbyggnader, dom ligger högt, dom har en massa gångar och prång och små gluggar som man kan kika ut genom.
(Eftersom jag inte hade audiotouren så vet jag egentligen ingenting om dom här ställena, men jag tänkte att det får jag ta reda på i efterhand.)

image292
Mördarmås äter duva på Piazza dell'Unità d'Italia

I kastellet var det en jättecool fotoutställning med bilder av Van Leo - en studiofotograf, ursprungligen från Armenien, som verkade i Kairo från 40-talet och framåt. I princip bara porträttfoton, mest svart-vitt, en del kolorerat, mycket kvinnor, mycket 40-tal, la Belle Epoque, superläckert.

image296

Det fanns också en utställning om Triestes tillkomst och utveckling som var oootroligt..... otillgänglig eftersom ALLT var på italienska.

Efter Castello di San Giusto (som inte var med i the Walking Tour faktiskt) så återgick jag till kartan som nu tog mig ner för berget till Teatro Romano, en gammal amfiteater från första århundradet. Därifrån gick jag raka spåret bort förbi Piazza della Republica till Piazza Sant Antonio där jag köpte lite gelati, una cona de fragola e amarula. Mmmm i solskenet.

image294
Katt på het stenmur. Teatro Romano.

Av någon anledning fick jag Nice-vibbar när jag gick där mellan kvarteren? Efter ett tag kom jag på att det var för att man ser havet så snart man kommer till en tvärgata, eftersom dom går rakt upp/in i stan från hamnpromenaden.... ljuset blir väldigt speciellt på nåt vis.

Efter glassen knallade jag tillbaka mot utgångspunkten och drog mig sen ner mot vattnet och ut på Molo Audace, (en av alla pirar) och kollade på solnedgången. Jag, ett gäng nyförälskade italienare och ett par amorösa hundar (tax + shih-zu). Det är nånting med havet som gör att jag har svårt att slita mig. Jag skulle kunna sitta där och titta hur länge som helst.

image295
Molo Audace. Många fler än jag som gillar havet.

Men nu började klockan bli hemgång eftersom sista bussen tillbaka till Grignano gick kl 21. Så jag drog mig bort mot Piazza Oberdan, lyckades komma ihåg att man måste köpa biljett i förväg, och hoppade på 36:an som gick direkt "hem" till Adriatico!

Trieste - been there, done that!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0