Lublin dag 1+2

Upptäckte på måndag eftermiddag att flyget till Warsawa gick 07.55 istället för "nån gång före lunch" som jag hade intalat mig själv. Jobbigt. Dessutom är flyget hem ändrat så jag kommer inte till Stockholm förrän till midnatt på fredag.
Landade i Warsawa strax före 10. Stod och väntade på bagaget i typ 30 minuter innan jag (och mina medresenärer) fick reda på att alla väskor var kvar i Stockholm... Men att de skulle komma med nästa plan, 12.15. Det vill säga, alla utom min väska, för den visste dom inte var den var (fanns inte i systemet). Eftersom jag inte hade bråttom så chansade jag och väntade.  Och turen var på min sida, väskan kom, tillsammans med resten av SVA-gänget.

Från Warsawa till Lublin är det nästan 4 timmars väg, så organisationen hade fixat med minibussar. I väntan på att bussen skulle bli full placerades vi på en restaurang där vi blev bjudna på lunch. Jag konstaterade ganska snabbt att jag borde ha beställt lokalt käk och inte "Oriental plate". *Allt* var friterat.
Sov mig genom större delen av bussturen, det var skönt. Mellan tupplurarna kunde jag konstatera att den polska landsbygden liknade den mellan-/sydsvenska, samma typ av växtlighet och ganska platt landskap med lite skog här och där. 

Träffade resten av mina work package-kompisar redan på flygplatsen, det var lite kul. Alltid kul att få ansikten på namn. Vår lilla grupp pysslar med identifiering och prioritering av risker för introduktion av nya infektioner som kan bli en följd av klimatförändringar. Ett ytterst brett område som ingen i gruppen är expert på (inga entomologer, inga klimatologer)... Men det är ganska spännande i alla fall :). Vi satt i möte i 2,5 timmar på kvällen innan vi drog oss upp till the welcome reception och dom fria drinkarna.

Dag 2, onsdag: Upp 7, kollade mail och betalade räkningar. (Hann inte det i måndags). Satt och lyssnade på föredrag hela dagen och när det var slut passade jag på att jobba lite igen. Vad skulle jag göra utan min dator och trådlöst nätverk?

Kvällens middag skulle vara på Grand Hotel som ligger längs samma gata som "mitt" hotell, men lite längre ner mot centrum. Så vi (jag, Eva från Fisk och en holländare som också är fiskmänniska) passade på att gå lite tidigare så vi hann ta en tur ner till den gamla delen av staden. Riktigt fint var det, medeltida hus med helt fantastiska fasader, lite som i gamla stan i Warsawa. Shit, saknade min kamera! Och inte funkar mobilkameran heller. (Nu tror jag dessutom att minneskortet pajat, det går inte att se det i menyn längre :(.)

Mitt i turistandet ringde Vågdata och redogjorde för lite problem som Scan haft med uppdateringen av CDB-datat, som gjort att de tagit prover på gamla beställningar under måndagen. Det förklarade varför SVA hade fått BVD-prover idag..trots att vi bara beställt leukos. Hm. Spännande hela tiden..

Middagen var generös och...lite annorlunda. Lax med barbecuesås? Vinet var gott iallafall. Vid middagen satt jag vid samma bord som en snubbe från AFFSA som lovade att han skulle kunna ge tips på var Ken och jag bör/kan stanna till på vår roadtrip genom Europa i sommar. Najs!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0