Surrealistiska upplevelser

I det här nätverket som jag är i Polen för att bekanta mig med så finns det även kineser. Det är intressant att ha dem med i nätverket, eftersom det handlar om epizootiska sjukdomar och de har en hel del praktiskt kunskap som vi saknar i Europa. Dessutom görs det en hel del bra forskning där.
Men.
Språket.

Igår presenterade en av dem ett paper som handlade om hur man kunde förstärka effekten av vaccination mot mul- och klövsjuka genom att tillsätta molekyler som normalt ingår i immunsvaret, men "omsorterade". Hans Power Point presentation var helt OK, men det gick faktiskt inte att uttyda ett enda ord av det han sa, även när man förstod att han läste innantill. Ett tag trodde jag att han översatte till kinesiska.
So much for scientific exchange.

På kvällen igår var det "picnic". Vilket var liktydligt med att vi bussades iväg till Lublins Skansen där man satt upp ett stort partytält, en snubbe som spelade allt från umpa-umpa till Woman in red, ett bord med mer mat än jag någonsin sett på en och samma gång och ett dito med sprit. Det tog ett tag innan jag insåg att det oändligt översvämmande bordet bara var förrätten. Utanför tältet satt en kille och grillade korvar och kött för fulla muggar. Tyvärr tror jag att det var fler än jag som missade det, för han såg lite övergiven ut mellan kötthögarna.

Nu är jag på väg hem efter 3 timmar i buss (igen). Hoppades att jag skulle komma åt nätet på flygplatsen och blev positivt överraskad när det fanns 3 operatörer att välja mellan. Men hjälp vad jag fick slita innan det funkade. Den första kunde jag inte registrera mig på, för jag fick felmeddelande att jag inte fyllt i alla obligatoriska fält trots att ALLT var ifyllt. Den andra kunde man bara surfa på om man hade abonnemang, skrapkort eller telefon som var ansluten till Oranges nät. Det tredje var så jäkla segt att registrera sig på så jag försökte med det första igen. Funkade! Ville sen betala med kreditkort så jag klickar på det alternativet och kommer till en betalningssida - på polska. Inga engelska knappar. Försöker fylla i efter bästa förmåga men det blir bara error.
Så till slut går jag tillbaka till den sega sidan som inte ville registrera mig bara för att upptäcka att registreringen faktiskt gått igenom och att det var halva priset med dubbla tiden mot den jag försökt betala på tidigare. Jippi!

Nu sitter jag här och bloggar och jobbar. Flyget går 21.50 och jag är hemma 23.40. Inte jippi.

För övrigt saknar jag min kamera, hoppas den kommit!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0