Ur led är tiden

Syrenen tycker att nu är det vår.

image261

Allt det här klimatsnacket. Jag kommer ihåg när jag läste till veterinär. Den vintern vi var nere i Skara på en av grupprotationerna, för att åka med distriktsveterinärerna där.
Vi bodde i en studentkorridor på Kaplansgatan och gick till och från Veterinärinrättningen varje morgon och kväll. Jag minns hur varmt det var, hur tussilagos hade börjat komma fram och knoppar slå ut - i början av februari. Det här var typ för 20 år sen.
Men då var det ingen som oroade sig över det, det var ju bara så. Det skulle komma kallvintrar igen.
Och det gjorde det.

Kanske är vi föremål för en masspsykos som inte sett sin like sen Emil i Lönneberga var liten och en kraschande komet skulle förinta jorden? Men so what. Det är ju iallafall ingen som mår dåligt av att börja tänka lite miljövänligare.

Det syns redan hur de som är på hugget har börjat se var det går att dra nytta av det hela. Helt vanliga barnkläder blir helt plötsligt jättemiljövänliga och ekologiska, för att inte tala om alla gröna bilar, tågresor och alla fantastiskt genomtänkta materialval på IKEA.  Jag lovar att det finns inte en enda ansökan om forskningsmedel idag där man inte - om det överhuvudtaget går - försöker att få in något litet om klimatet, om inte annat för att visa att man har koll och tagit med det i beräkningen också.

Hm. Man kanske borde börja tänka mer typ what's in it for me.
Och sen glatt strunta i ifall det är sant eller inte.

Kommentarer
Postat av: Elin H

Nä hallå! Nu måste jag protestera.

Givetvis kan vädret variera. Självklart, det vore väl jävla konstigt annars. Det finns inga experter som hävdar att en varm vinter är ett bevis för att det blir varmare. Det är sådant som skvallerblaskor skriver. Ta lite tid på dig att läsa på så kommer du att se att det ganska uppenbart inte handlar om någon "masspsykos". Masspykosen går åt andra hållet ju för tusan. Att vi inte reagerat tidigare är helt sjuk.

Undrar man - skaffa kunskap så får man veta.

Ursäkta den lite tjuriga tonen men jag blir ledsen i hjärtat...

2008-02-11 @ 09:26:15
Postat av: Ken

Elin. Mandagmorrablues?

Jeg oppfattet innleggets kjerne helt motsatt.

Ref: "Det är ju iallafall ingen som mår dåligt av att börja tänka lite miljövänligare."

2008-02-11 @ 10:00:07
Postat av: @

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro efter att jag försökt skaffa mig kunskap, det finns ju faktiskt forskning som pekar åt båda hållen. Och ingen av oss kommer att leva så länge så att vi får facit i hand.
I de kretsar där jag umgås pågår det ganska mycket arbete med att försöka prediktera hur sjukdomars utbredning kommer att förändras som ett resultat av climate change. Och ju längre man kommer från klimatologerna, desto mer blir tolkningen "när", inte om, även om det i sanningens namn faktiskt finns osäkerhet här också. Det är bara vetenskap, after all!
Min poäng är dels att det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel, det bästa är hur som helst att agera som om det är sant.
Sen kan jag tycka att det är lite motbjudande hur snabbt allting kommersialiseras - men va fan, om det för nåt gott med sig så ska man inte underskatta marknadskrafterna.

2008-02-11 @ 12:56:14
URL: http://snabelann.blogg.se
Postat av: Karin

Men det är inte lätt att leva som man lär. Vi tex är väl fallskärmshoppare? Och dessutom flyger vi till andra sidan jordklotet bara för att ha det skönt. Men paddelsemestern är helt och hållet miljövänlig tröstar jag mig med...

2008-02-11 @ 16:30:27
Postat av: Elin

Ha ha, jo grym morgonblues. Ledsen att dra ner er i mitt misär ;-)

Visst finns det osäkerhet. Forskare har inte direkt för vana att uttrycka sig med 100 % säkerhet, det vore orimligt. Men vad är mest troligt? Jag håller helt med om att vi sak agera som om det är sant.


Jag har börjat fundera och tror att man måste ha en förståelse för ekologi, ekosystemes uppbyggnad och "stabilitet" (eller bristen på stabilitet), evolutionen och tidsperspektivet för att bli riktigt oroligt. Jag kan bara inte se hur man med rätt kunskap INTE kan vara orolig ?!? Tänk att ett enda vulkanutbrott kan sänka hela jordens medeltemperatur (nån grad ungefär) under ett års tid. Ekosystemet som det ser ut just nu är inte särskilt robust. Atmosfären är tunn. Väldigt tunn.

Bla bla bla jag skulle kunna bubbla på men borde jobba lite idag också. I sommar ska vi starta ett
övervakningsprogram för försurning av Sveriges hav(en effekt av förhöjda C02 halter). Ska bli spännande.

2008-02-12 @ 15:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0