Nix = nej

Jag är vanligtvis ganska glad och blid. Men det finns en sak som jag tycker riktigt illa om och som kan få mig att blir riktigt dryg.
Telefonförsäljare.
Vårt nummer har varit registrerat i Nix Telefon i drygt 3 år nu. Och det har definitivt minskat antalet påringningar. Men på senaste tiden har det ökat igen. Nix skyddar inte mot allt, det finns t.ex. undantag som säger att om man har ett etablerat kundförhållande så får de ringa även om numret finns i Nix. Och det undantaget stretchas ganska ordentligt.
Som Telia Sonera som lyckades ringa mig två gånger i höstas bara för att jag var kund hos dom för 4 år sen (det anmälde jag till Etiska nämnden för direktmarknadsföring, hah)!

image264

Eller som ikväll
då först Kalle Anka ringde mitt i maten och sen när jag precis satt mig igen så ringde en kille som sa att han ringde från Nordnet.
"Du hade kontakt med oss förut då vi hette JB Marketing, angående försäkringar".  
Har inget minne av det, sa jag, när skulle det har varit?
"Eh, några år sen", sa han.
Nu hade han oturen att ringa som nummer två, så han fick höra en lång tirad om Nix och om hur illa jag tycker om att dom ringer innan han klämde ur sig:
"Ssså du vvvill inte höra om vårt fina erbjudande då?

Ken och jag funderar på om det faktiskt inte finns en affärsidé här, kanske kan man vända deras tricks mot dom själva?
Man gör ett stort utskick till alla som kan tänkas ringa och så säger man nåt typ:
"Från 1 februari kommer vi att debitera en adminstrationsavgift på 250:- varje gång vi blir uppringda av en representant för ert företag i försäljnings-, insamlings- eller marknadsföringssyfte. Avgiften kommer att faktureras månatligen.
Om vi inte hör från er inom 14 dagar utgår vi från att informationen nått er och att ni inte har något att invända mot detta avtal."

Eller så skaffar man ett betalnummer. "Detta samtal kostar 120:- per minut" och så kopplas dom vidare till en kö.
Det kanske är det bästa, då slipper man skicka fakturor också.

Jag reggade egen firma i höstas, och efter det har påringningarna ökat påtagligt. Nix stoppar nämligen inte försäljare från att ringa en egen företagare/enskild firma, även om numret finns i Nix.
Men...
Nu är det så mysko att jag inte har något nummer kopplat till min firma?? Bland de uppgifter som jag reggat om firman har jag uteslutit telefonnummer! Och firman står inte i telefonkatalogen. Dom enda som vet att jag har egen firma är Skatteverket.
Så min senaste paranoida tanke är att Skatteverket har som bisyssla att sälja personuppgifter till telefonförsäljare, dom svinen!
Kanske man ska bli anarkist och gå ur EU och Sverige och hela systemet trots allt.

Kommentarer
Postat av: David

Läste en blogg som drevs av en telefonförsäljare. Hans bästa tips var att vara hövlig men tydlig med att det inte kommer bli någon fösäljning. Deras samtal bandas och de måste ställa ett antal frågor. Alla idéer om diverse motangrepp har de hört 100 gånger, så det är bara tröttsamt.

2008-02-27 @ 22:23:58
URL: http://bengtsson.net
Postat av: Mamma

Är din firma en enskild sådan reggad i ditt personnummer - då har dem dig!! Bättre att ha ett HB eller KB. Kram!

2008-02-28 @ 08:03:09
Postat av: Mik

Läser på nix hemsida:

"En spärr gäller tills det att den tas bort eller tills tre år gått sedan spärren gjordes"

Kan det ha med detta att göra?
Du skriver att du har varit abonnent i tre år.
Jag minns att jag var tvungen att förnya nix-abonnemanget för något år sedan.

2008-02-28 @ 09:01:06
URL: http://stierfamiljen.wordpress.com/
Postat av: Ken

"OBS! Inga nummer kommer att tas ur systemet utan att abonnenten först via brev fått en förfrågan om de vill vara kvar."

2008-02-28 @ 14:03:39
Postat av: @

Hövlig och tydlig, det låter som mig i ett nötskal! Jag vill helt enkelt inte att dom ska ringa överhuvudtaget, det är hela grejen.
Det stämmer att Nix-spärren gäller i första hand i 3 år, men vi förnyade den i december så den gäller ännu.
Men jag hörde faktiskt efter med Skatteverket och fick veta att dom lämnar ut uppgifter till SCB som i sin tur säljer vidare. Så nu har jag pratat med SCB och dom har tagit bort numret som fanns där + lagt en direktreklamspärr på det hele. Ska se om det kanske blir bättre nu...

2008-02-28 @ 20:13:50
URL: http://snabelann.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0