Mammas bröd är bäst

När tjejerna var mindre brukade jag baka lite då och då. Eller ganska regelbundet faktiskt.
Själv hade jag ett favvobröd med lingonsylt och rosmarin, men till Ida och Hanna brukade jag baka rågsiktkakor. Typ vanliga, fast utan hål i mitten så det går att skära dom som limpor ungefär, fast skivorna blir lite långsmala istället.

Nu bakar jag inte så ofta
(har blivit lat/praktisk/rik) men när jag väl gör det så tänds det nåt lyriskt i ögonen på avkomman, och innan kakorna hunnit kallna på gallret är hälften uppätna. 
I måndags, när jag öppnade smörpaketet på morgonen, så stod det med stora bokstäver i smöret: "MAMMAS BRÖD ÄR BÄST".
Dom vet verkligen hur dom ska linda mig runt sina tonårsfingrar.

image258

Nu är det inte bara Ida och Hanna som gillar det där brödet, utan Ken och Meija äter det också med god aptit. Jag får helt enkelt dela med mig av hemligheten så kan vi baka allesamman.

Luktar gott gör det också.


Kommentarer
Postat av: David

Såååå, var är receptet?
Lovar (nästan) att testbaka en alpversion. Lite less på alla surdegar här nere.

2008-02-04 @ 23:26:25
URL: http://bengtsson.net
Postat av: Boel

Åh, jag älskar både att baka och att äta nybakat. Men nu har min hjärna fastnat på en grej. Hur enorma smörpaket har ni egentligen, om man får plats att skriva sådär mycket i dem? Och med STORA bokstäver också?

2008-02-05 @ 09:32:17
URL: http://stierfamiljen.wordpress.com
Postat av: Ken

Bildebeviset

Postat av: Boel

Haha. Tjusig smörkonst.

2008-02-05 @ 13:28:31
URL: http://stierfamiljen.wordpress.com
Postat av: @

:) Ja det ser verkligen ut som ett jättepaket, men det är bara en vanlig 600 grams Bregott...

Och receptet finns på baksidan av ICAs rågsiktsmjölspaket...just nu har vi inget hemma och jag kan det inte utantill, men det är typ 50 g jäst, 5 dl mjölk, 1/2 msk salt, 1 msk malda/stötta brödkryddor (anis, fänkål, kummin), 1 dl sirap och så mjöl tills det blir rätt konsistens (oj jag kunde det visst??).
Och så finns det några trix för att få den rätta konsistensen... typ att absolut undvika att ha för mycket mjöl i degen (hellre aningens för lös), att knåda dom liksom runt runt mellan händerna så dom blir släta (och då är det bra om dom fäster liiiite i underlaget) plus att när man naggar dom så ska man se till att sticka nålen hela vägen genom till botten för jämnare jäsning. Och sist men inte minst pensla med mjölk när de kommit ut ur ugnen.

2008-02-06 @ 22:42:55
URL: http://snabelann.blogg.se
Postat av: Ken

"Oj, jag kunde det visst?"

Jeg kjenner igjen en lagom låtsas-ödmjuk-attityd når jeg ser den ;)

2008-02-07 @ 13:12:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0