Pragsammanfattning

Sista dagen i Prag idag; vi åker hem ikväll så idag på morgonen är det packa och ut.
En kort sammanfattning är att i måndags blev det historia, geografi och klassiska turistaktiviteter, tisdag var shopping och kroppsomhändertagande på både in- och utsida och onsdag gjorde Ken och jag typiska Ann-Ken-grejor (tog oss upp i höga saker och knallade omkring planlöst) och Ida gjorde typiska Ida-grejor (surfade, åt på McDonalds och läste Manga).

Utsikt mot borgen från Karlsbron (där tjeckerna i sista stund stoppade svensken i slutet av 30-åriga kriget...). I nederkant ligger Kampa Park.

Det här är verkligen en stad som dryper av historia, vackra saker och musik, och inte minst otroligt billig öl. Staden har aldrig förstörts på samma sätt som många andra europeiska städer, utan det mesta är fantastiskt väl bevarat. Hela Malá Strana, Lillsidan, som är det område där vi bor, är överröst med imponerande barock- och renässanspalats som antagligen skulle ta en dag i anspråk per styck om man skulle kolla in dom närmare. Konserter ges överallt - tydligen är det ett sätt för kyrkorna att finansiera sin existens, eftersom man inte får några pengar från katolska kyrkan för det. Fler intryck är att det finns väldigt mycket stora spindlar, dom verkar gilla alla gatlyktor och statyer här. Sen finns det en väldigt påtaglig "erotisk industri", inte så att man ser horor på gatorna utan mer att det är en del av nattlivet att man kan boka eskortdam och så. Och i guiden över månadens nöjesutbud i Prag finns ett särskilt avsnitt med Adult entertainment (endast riktat till 50% av dom vuxna dock, typ "Stag Night" och liknande).
Mycket turister är det också, mycket mer än man ser i Stockholm.
Genom staden flyter floder Vltava. Hade aldrig hört talas om den, tyckte det var lite konstigt att man gått nio år i grundskola utan att lära sig namnet på en så stor flod som dessutom flyter genom en huvudstad. Men Moldau var det ju. Jaha, justja.

Virtual socks. Engelsk turist?

På min födelsedag hade Ken bokat en guide som visade oss runt till alla saker som man "ska" ha sett; borgen med St Vituskatedralen, nedför Malá Strana, området där vi bor, över till Gamla stan, jesuiternas Klementinum, rådhuset, de judiska kvarteren med Gamla stadens torg och den astronomiska klockan. Sist men inte minst visade han oss vägen till en typiskt tjeckisk ölhall med jättegod mat (och öl) i stora mängder.

Köttätaren och hans dotter.

Efter det tog vi en tur i häst och vagn runt samma kvarter (bara för att vi kunde) och sen på kvällen blev det kryssning på Moldau med middag och guidning. En dansk guide som bott i Göteborg.

Ida o mamma på Staromestske namesti, gamla stadens torg.

Modern krokodilkonst på Kampa museum of modern arts

Ett pudelmolm över Moldau, eller Vltava som floden heter egentligen.

På tisdags morgonen bokade vi thaimassage till hela familjen, innan vi gav oss in i Nya stan, där en massa shoppingcenter ligger. Det blev snabbt lite jobbigt att dra runt allesamman och vi tröstade oss med lite glass på ett café där dom sålde Häagen-Dasz skopvis. Vi hade också spanat in en restaurang som låg strax nedanför hotellet, och thaimassagen var också nästgårds, så när vi väl kommit tillbaka till hotellet så behövde vi inte gå långt för att bli runtsmorda. Enda "aber:et" var att strömmen gick när vi satt på restaurangen, så maten både dröjde och var lite konstig när den väl kom in. Så där så man undrade om dom hade sprungit över till grannen och mikrat.

Mysig restaurang utan ström.

Igår splittade vi på oss - Ken och jag och Meija knallade upp mot höjden där Pétrintornet står - en liten 60 m replik av Eiffeltornet, men eftersom den står så högt upp så har man en väldigt bra utsikt där uppifrån.

Det var brant uppför... :)

...och norska trädapor sågs lite varstans..

....men utsikten från toppen var helt OK.

På kvällen, på väg hem, så slank vi in på en konsert på Musikakademin, en timme med "Greatest Hits" av Mozart, Dvorak, Strauss mfl.
Meija tyckte det var jättekul. Jag kände svetten bryta fram när hon började elda upp sig ordentligt i några polkor, och när hon slet av sig klänningen för att hon var så varm, men hon lugnade ner sig och vi kunde stanna konserten ut...
Efteråt gick vi hem och hämtade Ida innan vi drog ut på jakt efter mat. Det slutade med att ett tattargäng med lågt blodsocker av en slump hamnade på Kampa Park (vi ville äta nere vid floden). En restaurang som i guideboken beskrivs som "den mest kända nutida restaurangen i Prag....om du vill imponera på någon är detta rätt ställe att gå till, om du lyckas reservera ett bord."
Inget vi visste när vi hamnade där, men gott och bra service var det iallafall!

Idag tror jag vi ska klättra upp i nåt torn igen, kolla in i barockkyrkan som ligger här bredvid och köpa lite mer prylar.

Sötisarna har delat rum, till Meijas stora förtjusning..