Några saker om mig som inte alla visste

Karin har utmanat mig att berätta konstiga saker om mig själv. I uppdraget ingår också att skicka vidare till sex bloggare, men jag är kass på kedjebrev så jag lägger ner den biten (f'låt Karin!).
Dom weirda sidorna av mig är inte 100% bloggbara så dom tänkte jag spara till familjealbumet.... Men hur som helst -jag tänkte att jag iallafall kan bjussa på lite kuriosa ur mitt liv i största allmänhet. Here goes..

1. Att jag heter Ann är en språklig kompromiss. Mammas släkt är från England och pappas från Storuman, så Jane (som min storasyster heter) fungerade dåligt i Norrland (Jen, Jan, Jaaane) och Håkan (som min storebror heter) fungerade dåligt på den engelska sidan (Hakon, Hokan). Tredje barnet skulle heta något som fungerade var som helst. Så då blev det Ann. Fast rykten säger att jag egentligen skulle ha hetat Dag eller Finn, eller till och med Sverker efter pappas bästa kompis. Men, men, det blev en utan snopp, så det blev en Ann. Min äldsta dotter heter för övrigt samma sak som en av mina hästar hette.

2. I 10 år hade jag en ständig följeslagare som hette Fixa. Hon var en strävhårig taxtik, dotter-dotter till familjens första (Kajsa) som min mamma köpte av goda vänner på en midsommarfest. Vi gjorde allt tillsammans, från att sova, cykla ut till "skolan" (Lantbruksuniversitetet i Uppsala) i cykelkorg på morgnarna till att jobba i puben på V-Dala på nätterna och efterfesta. Fixa fick tre valpkullar, totalt 13 valpar som jag i huvudsak krängde till goda vänner och släktingar. Valparna döptes efter laster; öl (Stella, Faxe, Prippen...), snus (Ettan m.fl.) och sprit (Jägermeister, Gin(a) o.s.v.). Det är inte så många av dem kvar i livet idag, men deras barn och barnbarn lever och jagar vidare.

3. Jag har röstat på alla färger man kan tänka sig. Fostrades in i den blåa världen och hade ett stort M i blått på bänken på mellanstadiet. Var sen med i MUF på gymnasiet (inte särskilt aktiv men ändå) för att balansera upp det lite mot mina klasskompisar som hejade på EAP.
Flyttade sen till Uppsala, slängde knytblus, plissékjol och pumps, började färga håret rött och klä mig svart. Röstade rött, gult, grönt och blått. Inför senaste valet gick jag igenom alla sajter som kunde förklara för mig vad jag egentligen tyckte. Kanske borde jag ha röstförbud?

4. Jag har fått pris av kungen och ätit middag i Gyllene Salen i Stadshuset. Kungen var kort och maten var helt fantastisk. Min avhandling, som var orsaken till att jag fick pris av kungen, laddades ner 16 950 ggr mellan 1 januari 2003 och 31 december 2005. Dessutom har jag vunnit 13 500 pix i Jeopardy.

5. Jag var grym på friidrott i mellan- och högstadiet. Har en massa diplom och plaketter i mina paradgrenar; 60 och 100m, längd och kula. Kanske var det för att ingen annan tyckte det var kul, men vann gjorde jag. Dessutom har jag en bronsmedalj från Nordiska Mästerskapen i barbershop och från SM i fallskärmshoppning (FS-4).

6. Jag tycker om att sjunga och brukade/brukar alltid hamna i skrålarhörnet på fester om sällskapet är rätt. Har spelat blockflöjt, gitarr och piano och har en ganska fast men begränsad repertoar (1 låt på blockflöjt, 4 på piano och det mesta med ackord på gitarr). Är hyfsad på att transponera ackord så att saker och ting hamnar i rätt tonart.
Har sjungit solo, i kvartett och i kör och framför en TV-apparat på Filippinerna tillsammans med farbröder från Världsbanken.

And that's not all, folks :)!


Kommentarer
Postat av: Karin

Vad roligt att läsa! Helt frivilligt att skicka vidare såklart. Ingen förbannelse kommer att drabba dig :-)

2007-03-10 @ 15:21:54
Postat av: Lillvåfflan

Har du varit med i Jeopardy (och givetvis vunnit stålars!)?
Tagit brons i Barbershop??

Du fortsätter att ständigt impa på mig, Ann! Du är typ världens coolaste brud.

2007-03-10 @ 23:19:40
URL: http://lillvafflan.blogspirit.com
Postat av: Heidi

Du är VERKILGEN en tjej/kvinna som jag ser upp till, du skötte ordföranderollen i SF med bravur (som exempel!)
Hoppas du röstar rött framöver BTW?!

2007-03-17 @ 22:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0