Reseplanering

Jag har gjort lite research och kollat in vilka statliga myndigheter som finns var i landet. Allt för att vara förberedd ifall jag får anledning att åka dit.
Kan konstatera att den absoluta merparten finns i Stockholm med kranskommuner (förstås) men faktum är att Uppsala inte är en så tokig plats heller. Här kan jag nog ta några skalper.
Livsmedelsverket och Läkemedelsverket var ju självskrivna, men här finns också halvdoldisar som Svenska kyrkan, Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, Institutet för jordbruks- och miljöteknik (JTI), Nordiska Afrikainstitutet och Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Annars finns det statlig verksamhet lite överallt i landet faktiskt. Men man kan konstatera att det mest är lättviktare som hamnar ute i avkrokarna. Så stoltserar t.ex. Härnösand med Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, Specialpedagogiska institutet och Överklagandenämnden för studiestöd. Den sistnämnda har som huvudsaklig uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut fattade av Centrala Studiestödsnämnden (CSN) (som för övrigt ligger i Sundsvall). Det känns ju som att det behövs en separat myndighet för det. Not.

Norrköping är annars en tungviktare med tuffa inrättningar som Luftfartsverket, Migrationsverket, Integrationsverket, Sjöfartsverket, SMHI och Kriminalvårdsstyrelsen.
På listan "såna som man inte visste fanns" finns t.ex. Fasta utskottet enligt svensk-norska renbeteskonventionen, som ligger i Östersund.

Om jag kör hårt på det här temat så kommer jag att ta mig från Lund i söder (Livsmedelsekonomiska institutet) till Haparanda i norr (Finsk-svenska gränsälvskommisionen).
Och när jag är klar tror jag att jag börjar med ambassader och konsulat :).


Kommentarer
Postat av: Mamma

Rättelse: Svenska Kyrkan är inte ett statligt verk, inte sedan 2000. Men du får gärna ta en bild åt mig. Kram.

2007-06-15 @ 14:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0