Mitt liv i en box
Jag tänkte att det var lika bra att haka på nu innan kalendern hunnit fylla upp för mycket. För kursen är på 2 x 2 dagar och det hade jag aldrig kunnat avsätta för såna här "mjuka" aktiviteter om jag jobbat kvar på Svensk Mjölk.
Alla som gått kursen tidigare pratar om vilket "grundmönster" dom har och fast kursledaren påpekade flera gånger att vi kanske inte skulle gilla den kategorisering som görs och att vi skulle försöka låta bli att tänka på vart vi hör hemma själva så var det omöjligt för mig. Jag älskar nämligen att systematisera mig själv och andra.

Syftet med varför man gör nånting är viktigt, och får man en ny arbetsuppgift tar man gärna avsprång i nåt som man gjort tidigare för att hitta lösningar snarare än att skapa nåt nytt (allt i effektivitetens namn).
Fysiska-mentala personer har också en hög smärttröskel och kan pressa sig långt, men behöver bryta av med att röra på sig och/eller vara ute i naturen.
Efter den beskrivningen så insåg jag varför jag tycker sån här kategorisering är rolig (det passar ju så bra i tabellform). Jag insåg också att jag genast börjat stoppa in familjen i olika lådor (och det var ganska kul det med.)
Nåt som var rätt intressant var en film som vi fick se på slutet av dagen, där dom visade barn med olika grundmönster som fick samma uppgift - att bygga en modell av en park av diverse material. Barnen som var mentalt-fysiska (finns såna också, ganska enstöriga) jobbade var och en för sig (för det var ingen som sagt att de *skulle* jobba tillsammans och alla gillade bäst att jobba själva), dom pratade inte alls med varandra och var och en gjorde en perfekt liten detaljrik park. Gruppen som var emotionell-fysisk pratade med varandra hela tiden, men inte om vad dom höll på med, utan om allt möjligt annat, och parken var ett kreativt kaos. Dom fysiskt-mentala barnen pratade bara om vad dom gjorde och stoppade in allt i avgränsade hagar och fält.
Man menar alltså att det här är sätt att vara som är oberoende av kön, kultur och ålder.
Sen har jag en viss dragning mot det emotionellt-mentala också. I karaktärsbeskrivningen står det; "Ibland kan den intensitet varmed jag uttrycker idéer få andra att tro att jag tycker att "jag vet svaren", fast jag egentligen strävar efter ett kreativt och livligt samspel."
Och ja, så är det faktiskt. Jag har inte svaren på allt. Men jag är en jävel på att stoppa in dom i tabeller!
Hmmm.. intressant. Men visst kan man vara lite av båda delarna? Beroende på humör och ämne. Listor, tabeller, statistik,ordning och reda i all ära. Men lite kreativt "wild and crazy" kaos emellan varven måste man ju hänge sig åt också! :-)
Vad kallas sådana barn som bara hade ägnat sig åt att riva de andra barnens byggnadsverk då?
(Minns min barndom som storebror i sandlådan...hehe)
Barn som bara river andra barns byggnadsverk kallar man för taskiga :)!
Nej skämt åsido, du var nog egentligen bara kontaktsökande och ville vara i centrum. Dessutom var du säkert sur för att nån snott din idé som du själv inte lyckats genomföra. Typiskt emotionellt-mental alltså :).
Faktum är att alla har alla delar, men det är som regel två som dominerar. Den tredje pekar ofta på dom sidor som man kan må bra av att utveckla lite mer. För mig dårå så gäller att jag ska utveckla såna sidor som är typiska för den emotionella principen. Och det stämmer nog. I och för sig kan jag vara spontan och flexibel men jag vet ju med mig själv att jag suger lite grann när det gäller att skapa och vårda relationer. Glömmer födelsedagar. Tänker ofta på mina kompisar men är dålig på att faktiskt höra av mig och tala om det. (Jag har rationaliserat det till att skicka julkort :)). Kanske finns room for improvement.
Egentligen så tycker jag ju att det är jättekul när folk bara kommer förbi men jag tror inte det är så många som vet det :).