Kartläggning

Nu bloggar alla om Facebook så då kan väl jag också göra det.
Är just nu i smekmånadsfasen då det bara är roligt att hitta och få lägga till nya kompisar och att testa diverse mer eller mindre skojiga applikationer.
Men jag kan inte låta bli att tänka på vad kloke doktor Westman sa när han började spåna om SFFs e-projekt - typ att CIA, FBI och NSA och andra storebröder måste gnugga händerna.... Och känna sig väldigt nöjda med att folk matar in allt möjligt om sig själva (och det dom inte matar in går att utläsa indirekt via quizzes och vad man väljer att acceptera och ignorera.. En dröm för en profiler! Eller terroristjägare.

Nu väntar jag bara på en applikation typ "See where I am" som får info direkt från kompisarnas mobiler, och om dom har inbyggd GPS så får man den exakta positionen, allt utplottat på en karta så att du kan se exakt var personen är i förhållande till dig själv. Med ett tangentklick får du antingen en vägbeskrivning, eller kommer direkt till bokning av tåg/flyg/båtbiljetter så att ni kan träffas.
Med applikationen kan du också välja att få sms om en person i ditt nätverk kommer närmare än 1 km där du är och då kan du kolla av vart närmaste fik är och beställa två caffe latte moccachino macciato med vaniljsirapsgrädde som står serverad när ni dyker upp. Plus en morotskaka. Självklart dras allt direkt från ditt Amex utan att du behöver knappa in koder, du bara kollar in i den lilla näthinneläsaren vid kassan.

Personligen tror jag att jag kommer att tröttna på Facebook ganska snart, men det som skulle göra att jag stannade kvar vore nog om mina utländska kompisar och släkt fanns där eller kommer dit. Dom som man inte träffar så ofta. 
Och faktum är att om det kommer en GPS-applikation så att jag  får reda på vart dom är, så att jag kan leta rätt på dom om någon råkar vara i närheten av där jag är, då j-vlar, då vore det riktigt användbart...
Och ja, antagligen finns den redan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0