En gång är ingen gång men mer än noll

Vi har väldigt nära till affären och det gör att vi går dit ganska ofta. För det är ju liksom inte så krångligt att kompletteringsköpa när man tar sig dit på en minut bara. Dessutom är det praktiskt när fredagsmyssuget (chips, glass) smyger sig på, typ var och varannan kväll. En bieffekt av det här är att vår IKEA-inköpta dörrmonterade platskasseförvaring mer eller mindre är överfull - jämt. Även fast vi använder kassarna till att slänga sopor i så hinner vi inte producera sopor i samma takt som vi köper nya kassar.

Det här är naturligtvis totalt förkastligt för miljön och helt självförvållat känner vi oss verkligen som bovar varje gång vi kommer hem med en ny plastpåse från ICA Norby.... Vi har naturligtvis tänkt tanken att man skulle kunna ta med en tygpåse, inte minst eftersom vi faktiskt har drösvis av dom. Men det blir liksom inte av. Vi har till och med prövat att hänga en plastkasse vid dörren, bara så att man kan ta den i farten, men utan resultat. Kassarna fortsätter att äta hål i hushållskassan.

Men häromdagen lyckades jag faktiskt, och här är bildbevis! Tre äkta ekologiska shoppingpåsar, märkligt nog från England allesamman? - från Marks and Spencers (julklapp från chefen :-)!), en från Woolworths (den fick jag med mig hem efter konferens i Glasgow) och så den senaste, från Modbury som är världens första plastpåsfria stad, enligt egen utsago.



Efter fullträffen ovan, som inträffade den 7 juli 2009, så har jag faktiskt lyckats komma ihåg att ta med mig påsarna ännu en gång!
Får se hur lång tid det tar innan vi måste börja köpa avfallspåsar istället..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0