På tur till Norge

På annandagen brukar mor min bjuda på julmiddag, English style. Men det här året blev det Norwegian style istället. Den 26e på morgonen tog vi flyget till Oslo, svängde förbi Johan Castbergs gate och lånade tante Ingvilds fina Audi. Sen brassade vi ner till Halden, till Besta och Svein i Fjellstua 17. 


Taggad till tusen! Eller till Oslo.

I år fick hela norska släkten samma julklapp som jag och tjejorna fick av Ken, dvs diverse vaccin, malariatabletter, vattenreningstabletter, avmaskningsmedel och sånt. Vi fick å andra sidan superfina presenter av norska släkten så jag kände mig lite kluven mellan "det ideella" och "det materiella". Helst skulle man vilja ge både ock eller inget alls, eller att alla gav samma. Fast varför vet jag inte riktigt. Jag kanske är lite konservativ. Och samtidigt tycker jag att det vore skönt att avskaffa hela julklapperiet. Utom för barnen dårå.


Det hade kommit lite snö i Oslo under natten till annandagen.

Noa skötte sig exemplariskt inför släkten på dagtid, och var ett litet monster nattetid. Vilken tur att jag älskar små monster.

Dagen efter annandagen behövde vi fylla på barnmatsförrådet. Men den 27e var ju en söndag, och vi var i Norge.
Akkurat.
Vi fick ta bilen till Sverige och handla i Svinesund. Passade på att köpa lite klassiska redan-sedda filmer också, som Trainspotting och A Clockwork Orange.
Vi stannade till på gamla Svinesundsbron också, och hoppade lite fram och tillbaka mellan Sverige och Norge.


Sverige, Norge och en liten "brobyggare" i mitten.

Vi var upp till fästningen också. Alldeles för lite kläder hade vi, annars hade det varit kul att stanna och åka pulka tillsammans med alla jullediga Haldenbarn. Men vi hann kolla utsikten iallafall.


Bestas och Sveins hus!

På flyget hem, innan start, så kroppsspråks-bondade Meija med en liten kille som satt några säten längre bak på flyget. När vi väl tagit av och Meija satt och kollade på film på Ipod:en så kom han fram till oss med en hoprullad servett som han hade skrivit nåt på.


En liten kontaktannons.

Sen lekte dom för fullt tills vi skiljdes åt efter bagageutlämningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0