Stockholmsturister

Kände att det blivit så mycket resa med bara lilla familjen hittills i år, och att jag ville göra nåt med Ida och Hanna också den här sommaren. Men dom är också rätt svårbokade, så vi har klämt in ett par dagar i huvudstaden med hotellfrukost och sånt. Att jag åker iväg med Ida och Hanna innebär att Meija och Noa också åker iväg förstås, för Ken jobbar, dagis är stängt, Noa äter bara tuttmjölk osv.

Fem minuter efter incheckning - Meija kollar in Disneychannel och testar sängen.

Det har varit en spännande erfarenhet hittills, med ett rum som alla sover i, två som är vakna till 2-3 på natten och helst sover till 12, och ett annat gäng som somnar runt 21-22 men vaknar 7. Allt tar tid, att att åka buss och gå på restaurang känns som familjen Taikon på utflykt. Mycket har handlat om mat. Det krävs ju lite framförhållning att tajma bebismatning med akuta tonårsblodsockerfall och 5-åringströtthet.

Hur som helst, vi har iallafall kollat in 4-dimensionell film, cino4, på Tekniska museet i måndags, det var kul. Hann inte kolla in museet så mycket tyvärr, för det stängde sen, men deras butik var kul iallafall. Många bra presentuppslag. Uteserveringen var helt OK men det verkar som att gråsparvarna pinkat in revir (bokstavligen), Ida blev bombbajsad av en gråsparv (Hanna menade att somliga straffar Gud direkt). På kvällen åt vi italienskt till överpris på Drottninggatan (strategiskt nära tillbaka till hotellet), så turistkänslan var fullkomlig.

Cool ångdriven brandspruta i maskinhallen på Tekniska museet.

Igår var tanken att vi skulle spendera lite tid med att kolla in lite butiker på Söder. Men när vi traskade ner för Sankt Paulsgatan mot Götgatan och passerade innehållet i en använd kattlåda, spyor och en död fågel på en sträcka av 30 meter så sattes ribban för dagen. Secondhandbutiken Brandstationen var stängd trots att den enligt alla uppgifter borde varit öppen. Lite surt, inte ens en lapp. MultiKulti hade ingen kul musik och bara fika när det enligt mat-och-sov-klockan började bli lunchdags. Mosebacke dissades och en viss oenighet rådde om huruvida vi skulle sätta oss på närmaste Donk eller kanske vidga våra vyer lite. Till slut blev det ett ställe på Götgatan eftersom det var flera hundra meter kvar till Medborgarplatsen.

Planen var sen att åka till Rosendal, det är ju så himla fint där så här års, så vi tog färjan över till Djurgården. Det började regna när vi gick av båten och den korta promenaden upp till trädgården var tillräcklig för att blöta ner oss till både kropp och själ.

Nyanlända till Rosendal

Gott fika var det i alla fall och jag tror alla höll med om att det är ett fint ställe, men när vi skulle tillbaka var Meija toktrött och ville bli buren, hon började dessutom klaga över ont i magen men var inte illamående eller toanödig. Att ta sig tillbaka ner till vägen där det finns buss och spårvagn började kännas som ett jätteprojekt. Ida och Hanna turades om med vagnen och jag bar Meija tills Hanna kom med den briljanta idén att lägga Meija i vagnen och bära Noa. Det funkade ganska bra (trots att en 2 månaders 7 kg's geléklump kan vara ganska otymplig att kånka på). Det var tur att vi var tre som kunde turas om att bära.
Men det blev en något tidig sorti från 47:an (jag stod vid Meija och vagnen, Noa började tröttna på värmen och Ida och Hanna såg mer och mer panikslagna ut) på Norrmalmstorg så kom vi till slut tillbaks till hotellet, chipsen och colan. Det blev middag på nedervåningen, ännu närmare hem än dagen innan.

Nu ska vi ut igen, det blir lite massage på Axelssons, fönstershopping, kanske Cosmonova mm idag, håll tummarna :)!