* * * * *

Är på snabbvisit till Cypern
för att nätverka lite.


Inomhus är det inte så charmigt. Ingen nöjestripp här inte!


Det första som hände
var att jag hade missat att inse att mitt bokningsfax aldrig konfirmerats (det var bara faxen som sa att det hade kommit fram OK). Så när jag skulle checka in så skakade receptionisten sorgset på huvudet och sa att tyvärr, hotellet är fullbokat. Som TUR var så var min finlandssvenska kollega och räddarinna i nöden, Heidi R, också med på mötet. Och vi kom fram till att det borde gå att dela på en king size bed. Vilket visade sig funka alldeles utmärkt. Puh.


VNBH - Världens näst bästa Heidi


Det roliga var att vi pratade om det där med bokningar på bussen från flygplatsen, Heidi hade nämligen kommit på ganska sent att hon inte hade bokat rum, men hade till sist lyckats få ett, fast på inlandssidan. Fast som hon sa, man brukar alltid vara lite nervös innan man fått rumsnyckeln, om det är nåt som inte funkat med bokningen.
Själv var jag inte alls nervös, jag vara bara så nöjd med att jag bokat för länge sen, dessutom med preferens sea view och balkong. Långnäsa fick jag dårå.

Heidi är alltså från Finland, dessutom är hon f.d. tävlingssimmare och tycker om morgondopp. Så sådana har det blivit två morgnar i rad. Rakt ut i det kristallklara Medelhavet, i 22-gradigt vatten redan i gryningen. Galet skönt.


Ofult.

Vi är inhysta på ett 5-stjärnigt hotell i Limassol, Amathus Beach Hotel, och det var ju lite intressant tyckte jag eftersom jag brukar nöja mig med lite färre stjärnor när jag är ute och reser. Så vad är det egentligen som skiljer?
Först kunde jag konstatera att det inte är arkitekturen. Själva hotellet är inte särskilt snyggt utan ser ut som nåt från de forna öststaterna på håll.
Och läget, precis vid Medelhavet med private beach area, finns det ju faktiskt många hotell som har.


En betongkloss, men vad gör väl det?

Men några saker har jag märkt, bland annat att det är ett otroligt välutrustat hotell, med allt från tennisbanor, väldigt lyxigt spa och fitness centre, minutiöst skötta pooler både inne och ute, en junior club som tar hand om kidsen när mamma och pappa vill slappa, pingisbord, spelarkad och biljard ute fast under tak, fotboll på storbildsskärm mm mm.

Och så är det väldigt mycket detaljer vad gäller servicen. Utöver det numera standardvikta toalettpapperet i badrummet så blev vi mötta av en stor frukskål och en redig flaska sherry, lite godis, färska blommor samt framställda tofflor när vi kom in på rummet.
Sängen är stor och skön på riktigt. Och det är helt OK att få med sig en av hotellets badrockar hem, bara man säger till. Man kan t.o.m. få den broderad om man säger till en dag i förväg.
Nere på Beach level står en man 12 timmar om dagen och delar ut handdukar till folk som går ut på stranden. Överallt finns färska blomsterkreationer, man har en floristservice på hotellet så att man kan beställa upp på rummet om man skulle vilja ha nåt extra. En hel uppsjö med tjänsteandar flyter omkring både inne och ute, och det går alldeles utmärkt att få en kall öl levererad direkt till solstolen.
Igår satt jag och förberedde min presentation då det knackade på dörren. Det var en dam som skulle "nattserva" rummet, dvs vika upp överkastet och dra för gardinerna samt lägga fram lite mer kokosgodis.
Och idag när jag kom upp till rummet stod det en flaska olivolja som liten present, eftersom jag åker hem imorgon..
Det är väl dom små detaljerna som gör det, antar jag.


Och så har dom rätt sorts Häagen-Dasz-glass i strandcaféet, bara det blir ju en extra stjärna i kanten!


Imorgon åker jag hem och det ska förstås bli gôtt att se familjen igen. Och skönt att ha sett lite sol i år också. Cyprioterna erbjöd sig faktiskt att vara värdar för mötet nästa år också, och då skulle det vara kul att ta med mina älsklingar.
Men vi får se vad det blir, det lutar visst åt Parma för närvarande. Ingen strand, men god mat :).


Oäckligt.

Kommentarer
Postat av: Karin

Just another day at work...

2008-07-02 @ 10:40:07
Postat av: @

Yeah, someone's gotta do the dirty shit... :)

2008-07-02 @ 22:26:59
URL: http://snabelann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0