På turné till Götet

Den här veckan har vi varit i Göteborg. Grundorsaken var att min kompis Lena skulle gifta sig med sin Peter. Men det är ju inte var dag man åker över till den exotiska västsidan av Sverige, så vi tyckte det kunde vara kul att leka lite turist också.
Alla utom Hanna var med, för hon var på Peace & Love i Borlänge. Men vi lånade med oss Idas kompis Anna-My istället. Vi bodde jättefint nere vid Nya Varvet, inte långt från brudparets hem och från "vigselplatsen" (S:ta Birgittas kapell).

A room with a view.

Vi tog tåget ner i tisdags och det fanns planer på att gå på Liseberg dagen efter men av olika skäl (vädret tex) så blev det Universeum istället. Trevligt ställe med lite för alla smaker (till och med för Ida). Vi fastnade längst tid på en avdelning där man kunde prova på allt från att rida hästsimulator till att viska på avstånd via paraboler. Jag slog Ken i sprint med 1 sekund på 100 meter (well omräknat från 10-15 meter) och han slog mig i mindball (lägst hjärnaktivitet vinner ;-)).

Meija sittflyger.

Tanken var att tors-fre skulle ägnas åt sol å bad, och vi gick ut hårt med en tur ut till Amundön (på tips från Lena) men hittade inte nåt riktigt barnvänligt badställe där så vi tog in nya tips, denna gång från Anna-Mys syskon som satt på stranden vid Stensjön. Långgrunt och sandstrand, perfekt för småknoddar.

Yoda aka Noa

Inte långt från Stensjön ligger Gunnebo slott, så när vi var färdigbadade åkte vi vidare dit och fikade, och kollade runt lite grann.

Trojansk klätterkossa med gummitunga, vid Gunnebo slott. Ida, Anna-My och Meija.

På kvällen var vi hem till Lena o Peter och kollade in deras nya hus. Det ligger i Frölunda, i Ekebäck. Jättemysigt område med tokbranta smala krokiga gator och kuperade tomter. Och äkta Lena-utsikt från sovrummet, med Vinga fyr vid horisonten. Nu fick vi uppmaningen att ta oss ut till Köpstadsö, Kössö, dagen efter. Så det gjorde vi.

Kössö

Vi hittade en egen liten badvik och tack vare att Noa slocknade och sov genom hela trippen så blev det riktigt fridfullt :-)... Meija plockade musselskal och stenar, och vi andra plaskade runt i vattnet och/eller solade.

Jag behövde lite grejor till bröllopspresenten, och Meija behövde en bikini, så på eftermiddagen åkte vi in till centrum. Vi hittade allt vi behövde på första försöket, så vi hann med lite fika även denna dag, på Fröken Olssons den här gången.

Meija, Ken och min lyxmuffin med äpple och vaniljkräm.

På torsdagskvällen träffade vi ett par bekanta till Lena från Italien. Han är tysk-italienare, hon är spanjorska och barnen, Tania och Diego, talar tre språk. Meija och Diego fann varandra totalt (inga språkbarriärer där inte). Undrar hur dom bär sig åt.
Diego bad i och för sig sin mamma att be mig säga åt Meija att prata spanska. Men Meija verkade inte ha några problem förrän på lördagsmorgonen när hon gått ner för att leka med honom efter att ha gått upp och bytt om - och han inte var kvar när hon kom ner.
- Han lovade ju att vänta på mig!
How :-)?

Och så blev det lördag och dags för bröllop. Vigseln var som sagt i S:ta Birgittas kapell, jättegullig liten kyrka på en klippa vid Älvsborgsbrons fäste. Tydligen den näst populäraste vigselplatsen i Sverige efter Seglora. Från kyrkan transporterades vi i ångbåt till Seglarkrogen i Långedrag och sen var det, som sig bör, lång middag med en massa tal och fest hela långa natten...

Söndag (idag) var hemresedag. Vi packade ihop, checkade ut och hade gott om tid innan tåget skulle gå. Vilket var tur, för vi fick ta en retur till hotellet för att plocka upp en väska som vi glömt, plus att jag inte fått någon information om att jag skulle droppa hyrbilsnyckeln på ett hotell och inte på stationen...
Och så hann vi med en tur i Göteborgshjulet också.

Kooolt med utsikt tycker Noa!

"Den första betyder att man inte får stå upp, den sista att man inte får ha skor på sig och den mittersta att man inte får göra sten-sax-påse..."

Det regnade när vi lämnade västkusten men tillbaka i Uppsala sken solen från klarblå himmel.
Borta bra men hemma bäst!