Tio dagar av mitt liv

Ett litet sammandrag av vad som försigått sedan sist.
(Här ska man visst skriva: OBS Långt inlägg!)

Ken har ju redan hunnit avslöja en del, som att vi bytt värmeväxlare och varit på stadsvandring, och att vi hälsade på ute i Roslagen hos Berggrenbarnen och deras föräldrar förra helgen. Kul!
Dagen efter var jag allmänt seg, men lyckades iallafall jobba vidare på att tömma frysen inför avfrostning, så det blev kalops (som sen blev till fyllning i smördegskrustader dagen efter :-)! Påminde lite om roast beef och yorkshire pudding på nåt sätt).

Bilen har varit på plåtverkstad och vi har haft hyrbil (hela det äventyret har Ken också bloggat om). Kan bara säga att det var trevligt att köra Toyota, den kändes hemtam på nåt vis. Kanske för att den var gammal och väl inkörd (årsmodell -97). Kanske det bidrog till att jag glömde att tanka innan jag lämnade tillbaka den. Kändes lite pinsamt, speciellt som jag också lämnade tillbaka den med spricka i vindrutan. 


Bil återlämnad. 

Ägnade också veckan åt att sakta döda ett dåligt samvete. Efter pestiviruskonferensen som jag orgade i fjol så tog jag (dumt nog) på mig att vara gästredaktör för en specialutgåva av Veterinary Microbiology, med artiklar som bygger på några av presentationerna på konferensen. För att göra en lång historia kort så har det varit allmänt struligt. Först nu, ett år sedan konferensen, börjar det hela bli klart.
Blä, aldrig igen.

Det är också mycket läsa nu. Marie, en av mina doktorander, håller på att spurta och producerar text i ett rasande tempo. Jag läser och ger feedback. Det börjar bli riktigt bra nu tycker jag!
Och i fredags satt jag i betygsnämnden vid försvaret av den här avhandlingen. Trevlig bok att läsa det med, läste merparten av den vid sidan av poolen nere i Toscana vilket liksom gjorde den extra trevlig.


A hard day at work.

På kvällen var det fest, och Noa och jag fick sitta tillsammans, det var ju bra. Han skötte sig för övrigt helt lysande, ju mer ljud desto lugnare blev han. En riktig partykille.



I torsdags var frysen redo att laddas igen, så vi åkte till ICA Maxi i Stenhagen. Till min stora lycka såg jag att Lild-butiken som ligger granne har fått lov att stänga igen.


Lidl har tagit ner skylten.

Jag vet inte riktigt varför, men jag hyser oresonlig agg och motvilja mot Lidl, har aldrig satt min fot i en av deras butiker och kommer aldrig att göra det om jag kan slippa. Jag tror det började med att de bestämde sig för att importera mjölk bara för att de inte lyckades få igenom sin vilja att all mjölk skulle säljas under deras eget märke. Sen har man läst om att personalen inte fick vara med i facket och lite annat. Allt negativt har jag sett och om det stått något positivt har jag förträngt det. Ingen objektivitet här inte. Nu hoppas jag bara att de ska få stänga i Gottsunda också. Bra kan det iallafall inte gå, det är nästan alltid öde på parkeringen.

Frystömningen gjorde att vi blev tvungna att göra oss av med alla ihopsamlade brödkanter. Vilket gav oss anledning att ta en tur ner till Svandammen också.


Det är lätt att bli poppis i det här gänget.

Gårdagen bjöd på Kulturnatt i Uppsala. Det fanns hur mycket som helst att se på, från capoeira och lindy hop på Stora torget till experimentella pianoimprovisationer, butohdans, stumfilm, lyrik och astronomi mm mm mm mm runt om i hela staden. Ett fantastiskt arrangemang, men vi nöjde oss med att låta näsan styra, knalla runt lite i stan och ta in det som vi råkade snubbla över. Vi åkte högst upp i Musikens Hus och kollade på utsikten, Ida pekade ut sin nya skola (SPUNK) och sen gick vi ner på torget och köpte finkultur för 10:- stycket (Snövit, Gothika mm).


Utsikt österut. Torghandel på Vaksala torg.


Utsikt västerut. Slottet, Carolina Rediviva och domkyrkan.

Vår vana trogen gick vi och fikade, denna gång på Güntherska. Och på väg tillbaka till bilen gick vi in på Godsmagasinet och kollade på Stickspårets rea. Sen var vi rätt nöjda, och åkte hem och kollade på Vicky Cristina Barcelona.
Vi har nämligen ett gratis abonnemang på LOVEFiLM den här månaden, så vi kan kolla på så mycket film vi hinner. LOVEFiLM har ett ganska väl genomtänkt, men ack så förgängligt koncept. Hur länge kan det egentligen fungera att skicka dvd-filmer kors och tvärs på det viset?


Ida och Meija framför ingången till Idas nya skola. Lite hemligt ställe vid Sivia torg. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0