Finska och namnar

Meija har en ny favorit-DVD - Doktor Snuggles. Hon kollar på den både morgon och kväll, och för ett par dagar sen så kom hon på att man kunde få se den på finska också. Så nu när hon ska sova, då vill hon att jag ska byta språk till finska. Sen vänder hon sig bort från TV:n, blundar, lyssnar och somnar.

På tal om finska så hörde jag på radion idag att det (finska) barn tycker är läskigast på TV är barnprogrammen. Mumintrollet var bland de värsta, och allra värst i Muminfilmerna var Mårran.
För mig som aldrig gillat Mumintrollet & co. så känns det som värsta upprättelsen.

Mugg 30 cl Mårran Mumin Arabia
Mårran.....huvva!

Jag har ju ett ganska vanligt efternamn, och hyfsat vanligt förnamn, och visst, det finns ett gäng svenskor som heter precis som jag. Men varje gång jag stöter på en sån (i tidningar eller dylikt, har aldrig träffat en namne) så känns det lite märkligt, som om jag lever dubbelliv. 
Det finns t.ex. en hästpratare som heter Ann Lindberg - det hade ju faktiskt kunnat vara jag, om jag kört vidare på hästspåret i mitt liv. Jag är också fotograf i Stockholm, tar bland annat bilder till indredningstidningar. Ganska snygga faktiskt. Och sen hoppar jag in som chef för länstrafikavdelningen då och då. Just nu håller jag på att jaga en mc-förare som kallas "Ghostrider".
Inte konstigt att jag känner det som att det blir lite overload ibland.

För övrigt så var lille David Bengtsson här i lördags, och lekte julgransplundring med Meija.

Kommentarer
Postat av: David Bengtsson

Var det filosofen DB i Lund, eller kanske kustbevakaren DB i Kungshamn? Det var i alla fall inte slackern DB i alperna ;-)

2009-01-14 @ 23:04:54
URL: http://bengtsson.net
Postat av: Kaula

Såklart att man vill somna till det vackraste och mest melodiösa språket i världen :)

2009-01-16 @ 08:15:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0