Besiktning och utredning

Var iväg till besiktningen idag och bilen gick igenom utan problem. En liten händelse, men ack så trevlig. Jag gillar bilbesiktningen, dom har verkligen slimmat systemet. Hade betalt i förväg och från att jag kom dit till att jag åkte därifrån tog det 7 minuter. Det är service!


Ser riktigt sportig ut från den här vinkeln faktiskt.

Sen var det en spännande dag för oss statligt anställda vid SVA, SJV, SLV och Fiskeriverket. Enmansutredaren Gerhard Larsson (hm varför kallas det enmansutredning när han haft flera personer som hjälpt honom, fattar inte det?) presenterade sitt förslag till ny myndighetsstruktur i livsmedelskedjan. Sett ur min snäva horisont så verkar det mest positivt, men för SVA som myndighet kan det bli en hel del förändringar. Men nu får man väl se vad regeringen gör åt förslaget, det ska ju ut på remiss och så, så mycket kan hända än.


Kommentarer
Postat av: Karin

Enmansutredning kallas det när regeringen lägger ansvaret på en person, som i och för sig får ha flera personer till sin hjälp och även kan tillkalla experter. Motsatsen är en parlamentarisk utredning där alla riksdagspartier är representerade redan i utredning + experter och sakkunninga. En enmansutredning anses oftast mera styrd av regeringen (av förklarliga skäl). Har själv suttit i dylika utredningar ett par gånger :-)

2009-02-06 @ 17:04:24
Postat av: @nn

Tänk man lär sig nått nytt nästan varje dag :)! Fast man hört talas om parlamentarisk utredning hade jag inte en aning om att det typ är motsatsen till en enmansutredning.

2009-02-07 @ 19:32:21
URL: http://snabelann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0