Dälta [d'el:ta]

Dälta [d'el:ta] dältade dältat (verb).

Häromnatten drömde jag att jag dältade. Uppenbarligen var jag ganska händig i drömmen, för jag dältade typ ett tak som gick ut över ytterdörren/trappen. Till själva dältningen hörde också att jag lade på nån slags gummi som gjorde att allt fick en snygg, lite vintage finish.

För den som inte vet vad dälta betyder (hm..jag provade att googla, 0 träffar...) så kan jag berätta att det är när man klär in utsatta kanter med en korv av böjlig metall. Denna böjliga metallkorv får man fram genom att pressa ut ett förhållandevis kraftigt, icke böjligt metallstycke genom en press. (Själva pressen kan möjligen vara en s.k. dält, men där sviktar faktiskt minnet lite.)

Jag vaknade med en självklar känsla av att det här hantverket, att dälta, var nåt som jag behärskade till fullo, och blev nästan lite förvånad när jag insåg att det inte ens finns något som heter så.
Möjligen var det min hjärna som spelade mig lite spratt. Det finns ju nåt som heter "delta" när man är i frifall och dessutom har jag funderat ganska mycket på hur vi ska fixa iordning ett rum till Meija. Kanske det blev nån mix där.

En annan surrealistisk upplevelse under dagen var när jag pratade för en delegation av kineser. På svenska, men med en tolk som översatte allt jag sa. Pratade en dryg timme, normalt kanske 45 slides, nu hann jag med 25. Har ingen aning om det jag sade var förståeligt för gästerna. Men dom frågor jag fick var i allafall vettiga, så jag tror att tolken gjorde ett bra jobb. Men egentligen kan hon ha sagt vad som helst.

Och så var det skydiverpub i Uppsala ikväll också. Kaula och Sudden fyllde år och firade med mini-case:ar med fatöl av olika slag. Jag blev också suddig efter ett tag kände jag. Gott vin, god mat, gott öl och gott sällskap. Vad mer kan man önska sig egentligen?

image255
Födelsedagspojkarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0