Leverpöl

Förra veckan var jag i Liverpool i tre dagar. Jobb/konferens. Alltsammans gick av stapeln på hotell Adelphi, en gammal bedagad skönhet som gått igenom både det ena och det andra. Det blev ombyggt/tillbyggt senaste gången 1912, för att kunna ta sig an alla passagerare som reste med White Star Lines båtar, bland annat Titanic (.....inför avresan då?). 
Jag tror det är det första hotell jag bott på där dom har guidade turer runt på hotellet? Enligt rykten så var det inte många år sen hotellet var känt som ett studentfest- ställe som trashades var och varannan helg. Men jag tror dom tagit igen det lite nu.

image271
Loungen. Enda stället i huset med WiFi.

Enkelt beskrivet var det nog mycket som var original, i synnerhet i rummen. I konferensutrymmena hade det mesta renoverats, men i ursprunglig stil. Fint och ruffigt på samma gång.

image272
Tur att det finns ett handtag så man slipper krossa glaset...


Dagarna gick fort
och jag hann inte se så mycket av stan för övrigt tyvärr. Men på fredag eftermiddagen traskade jag ner till floden Mersey och tittade på Albert Dock och de andra "bassängerna" nere längs vattnet. Ganska mäktigt.

image273
Mirjam och Gonnie från Utrecht. Och så strandpromenaden längs Mersey, down by the docks.

Hade kunnat tillbringa nåt dygn med att gå på museum där nere också, bland annat Beatlesmuseum och slaverimuseum (det var från Liverpool som båtarna gav sig iväg ner till Afrika och hämtade folk för export till Amerika).


image274
Yellow Duck Marine. Det närmaste jag kom Beatles-historia den här gången.

Dessutom är Liverpool kulturhuvudstad i år så summa summarum hade det varit trevligt att kunna stanna lite längre.

image275
Råkade slinka in på nåt slags konstmuseum. Man fick skriva ett meddelande på en lapp och hänga upp i trädet.

Lustigt nog sitter Ken och gör ett jobb om Liverpool för Travel Channel precis nu. Han vet nog mer om stället än jag gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0