Iskall lust/last

Klockan är efter 20, det är söndagskväll, Meija har somnat, Ida och Hanna är borta....
Det börjar krypa i både Ken och mig, vi vet båda vad den andra tänker på men ingen vågar yttra det högt...
Till slut klarar jag inte mer...längtan sliter och river i min kropp, jag kan inte koncentrera mig...
Jag måste fråga...

- Ska jag åka och köpa glass??

Ken lyser upp.
- Jaa!
- Får jag? säger jag försynt.
- Javisst! Du kanske kan lämna igen Idas låneböcker samtidigt?
En dygdig ursäkt som låter bra i mina öron.

Jag sätter mig i bilen, kör de fyra kilometrarna bort till ICA Väst i Flogsta (öppet till 23..) och får tag i ett paket av Lejonet och Björnens Italienska chokladglass för 44 kronor. Men ack o ve! Ångesten kramar mitt redan iskalla hjärta. Bland alla Häagen-Dazs-paket finns inte *ett enda* Strawberries and Cream!!!

Paniken hamrar bakom pannbenet. ?? Vad göra ??? Jag samlar tankarna och börjar metodiskt gå igenom alternativen. Närmast till hands ligger Tempo på Västertorg, öppet till 21. Jag hinner!
Kastar mig in i bilen och kör som en biltjuv runt Flogstaringen, över Hågaån och uppför backen mot Eriksberg. Parkerar bilen , kastar mig ut utan att låsa bildörren efter mig och stapplar mot ingången som en törstande i öknen..

Tempo på Västertorg är en ganska liten och småsunkig närbutik och mitt hopp börjar sjunka när jag närmar mig den omoderna och stökiga glassdisken. GB-light, GB-grädd, GB-prätt och så några enstaka Siaglassar simmar runt i röran.. Plötsligt ser jag något glimma till i det nedre högra hörnet av den frostiga frysboxen! Ett guldfärgat plastlock!
Det är..det är.. det är fem paket Häagen-Dazs och ett av dom, endast ett, har den efterlängtade inskriptionen:
                                                    
                                                  * Strawberries & Cream*

Lycka :D!!

image82

Jag kommer hem till Ken som en lejoninna
, sakta och stolt skrider jag in i köket med mitt byte, två paket glass för 94 kronor. Likt ulvar kastar vi oss över de stadiga glasspaketen. Endast med någon man älskar kan man njuta på detta vis!!

Och kvar på byrån i hallen ligger Idas låneböcker.

Kommentarer
Postat av: Törna

Mmmm, själv fick jag nöja mig med ICAs med fruktblandning. Men det är ju liksom inte glassen som e viktigast för mig utan som du skrev att äta den med den man älskar.
natti!
T-out

2007-06-17 @ 23:07:28
URL: http://tornestam.blogspirit.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0