Tema Europa

Den här veckan är årets Europavecka. Var ju i Wien i helgen, just nu är jag i Barcelona och på söndag åker jag till Parma. Och inemellan har jag ju varit i Sverige.


Det bidde ett besök i söndags :)!

Det här mötet har varit ganska soft för min del. Vi håller på att gå igenom en rapport om välfärdsaspekter på bedövning och avlivning av odlad karp (det är en fiskart för den som undrar). Det hela involverar en riskvärdering och det är där jag kommit in i det hela. Men det mesta av det som jag ska göra är klart, så ganska soft som sagt.


En ensam karp på fiskmarknad i Barcelona.

Här i Katalonien är det som tidig svensk vår, 14-15 plusgrader, soligt, klart, fint. Igår eftermiddag gjorde vi (jag och fiskexperterna) en snabb mini-turistrunda där vi täckte in Sagrada Familia och andra Gaudi-skapelser som La Pedrera och Casa Batlló.


Coola hus.

Sen gick vi nerför Passeig de Garcia och ner längs La Rambla (eller är det Las Ramblas, det är ju en hel radda ramblas som följer efter varann?). Lite märkligt att se gatuförsäljning av duvor, sköldpaddor, igelkottar, akvariefisk, chinchillor, hamstrar, ankor, fåglar mm mm. Vem går liksom och spontanshoppar en sköldpadda? Djuren satt i burar i uppfällda stånd, och sen när man stängde för dagen så veks stånden ihop liksom, så att dom blev som stängda lådor.
Hm. Helt klart en annan syn på djurvälfärd i det här landet.



Efter det knallade vi förbi Columbus-kolonnen, upp igen in i gamla stan (Ciutat Vella) en sväng och sen ner till Port Olímpic för kvällsmat. 


Helgrillad sea bass. Vad det nu heter på svenska.

Efter middagen knallade vi först längs stranden (såg inte så mycket, men ändå) och sen tillbaka till hotellet.
Verkar vara en riktigt trevlig stad med riktigt grym shopping, det blev inte riktigt nåt sånt men nästa gång kanske...


Parc de Poblenou, Barcelona, kl. 23.30 den 19 februari 2009.

Kommentarer
Postat av: Josefine N

riktigt häftigt. vi hyrde också gården Vallorsaia i sommras, en riktigt upplevelse kan man säga ! När man ser bildena blir man alldelse lyriskt ! :)



2010-05-02 @ 15:51:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0