Xmas update

Nu är det ljus här i vårt hus - i år igen. Julpyntet är framplockat och julgranen står så grön och grann i stugan. Har den här lilla duksnutten på kylskåpet för att påminna om förra julen då vi nästan lyckades fjutta eld på huset.



Planeringsmässigt är ju den här julen den bästa på många år. Ledig från 20 dec, alla julklappar klara redan den 21. Och sen officiellt ledig fram till 7 januari. Grymt. Och Ida är hemplockad från Spanien så familjen är komplett i nästan tre veckor.

Julafton var lagom såsig. Traditionsenlig träning på Bosses julpass, sen hem och fixa Janssons. Ida och Hanna kom vid 12-tiden, sen plockade vi ihop julmat så att vi hann käka innan Kalle Anka började. Sen julklappsutdelning och soffkoma. Perfekt.
Och idag har vi varit förbi mor min i Västerås och ätit engelsk julmat också. Det är årets mesta släktträff. Vi brukar vara så många så man kan knappt röra sig. För att inte förorsaka en total dominoeffekt får man nöja sig med att vinka till sina släktingar från ena hörnet av vardagsrummet till det andra.


För övrigt alltid lika intressant att bli uppdaterad på årets skvaller (som boende i förskingringen i Uppsala så ligger man lite efter).  I vår familj finns allt - från uppslitande vårdnadstvister, misshandel, otrohet och diverse psykisk sjukdom. Alla (urmodern, urfadern och deras respektive avkommor) har bytt partners minst en gång genom åren och det är alltid lika spännande vilka nya ansikten man ska träffa (i år var det tre, varav två utbytta och en helt ny och fräsch).

Men kalkonen består, liksom plum puddingen. Jag tycker om plum pudding.


Vad har mer hänt? Tja, har klarat mig genom 42,5 år, tre graviditeter och diverse andra aktiviteter utan blåröda svullnader men i måndags när jag stod i köket och fixade julgodis hela dagen lyckades jag ådra (sic!) mig mitt första åderbråck. Kände hur det kom smygande, no return. 
Men men, det var väl väntat. Godiset blev gott iallafall.


Årets julgodis. Lingonfudgen är grym, och knäcken blev bättre än någonsin.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0