Uttröttningstaktik

Det pågår en tyst maktkamp här hemma.

 

Vi har golvvärme i hallen, och i toan som ligger i direkt anslutning. Eftersom det är stengolv där så är det ju superskönt att ha det när det är höst/vinter och kylan börjar krypa in i huset. (Resten av huset står direkt på betongplatta, så när det är kallt behöver man tofflor för att gå där?)

På sommaren tycker jag däremot att det känns weird att ha på värmen av två skäl;

-          det är faktiskt skönt att det är svalt, och stengolvet är liksom extra skönsvalt.

-          det känns som miljöfascistisk och ekonomisk galenskap att ha golvvärmen på alldeles innanför en dörr som oftast står öppen på sommaren.

Så långt mina åsikter.


Ken tycker inte likadant
 

Jag stänger av.

Ken sätter på.

Jag stänger av och skruvar ner till noll ifall Meija skulle sätta på den av misstag.

Och helt plötsligt är den på igen, på 3.

Och så vidare.

 

Obs att det här är inte nåt som vi diskuterat i detalj. Istället pågår den här tysta och envetna striden.

Jag kommer *aldrig* att ge mig. Antagligen inte Ken heller.

Undrar om dom kommer att ha golvvärme på servicehuset?


Kommentarer
Postat av: VBM2

Haha, samma strid utspelas med jämna mellanrum på Drejargatan, dock med ombytta könsroller. -Vi ska vinna Ann! =)

2007-08-10 @ 12:41:23
Postat av: Maol

Hhmm, som gammal husbyggnadsingenjör väcktes en gammal kunskap till liv som faktiskt ger Ken rätt. Fast åt Jenny har jag inget bra argument ;-)Det är nämnligen så att > "Så länge golvvärmen är på och betongen är varmare än marken förhindras normalt fuktvandring uppåt. men om isoleringen är dålig eller om golvvärmen stängs av kan marken bli varmare än betongen. Fuktvandringen kan då ändra riktning med påföljd att fukt vandrar uppåt." <
Man bör alltså inte stänga av helt, annars ar risken för fukt och mögelskador stor på sommaren. Så vill du ha svala golv Ann, så får du skicka ned en termometer under betongplattan, och förvissa dig om att hålla golvet någon grad varmare än den fuktiga Upplandsleran :-D

2007-08-13 @ 12:24:01
Postat av: Maol

Så vill du ha svala golv så bör köra ner en termometer under betongplattan, och se till att golvvärmen är någon grad högre åtminstone ;-)

2007-08-13 @ 15:43:12
Postat av: @

Ååååå men vad krångligt det blev nu då!
Skit i fukten och stäng av bara, det är enkelt =)!

2007-08-14 @ 21:40:22
URL: http://snabelann.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0