Cairns - dag 9 och 10

Nätverksanalys

Så har då kursandet börjat. Jag ska lära mig lite mer om nätverksanalys hade jag tänkt. Då kan man rita såna här kuliga bilder. Det här är t.ex. en hypotetisk bild över ett nätverk mellan kobesättningar (ifall det inte framgår direkt :-). ) När man väl har sina data på plats så kan man analysera nätverket för att få reda på t.ex. vilken "aktör" som är mest central (vilket kan uttryckas på ett gäng olika sätt) och som kan komma att spela en stor roll ifall man får ett utbrott av sjukdom. Till exempel.
Metoderna kommer från sociologisk forskning och har bland annat använts för att analysera organisationer, spridning av information (inkl skvaller) och fotbollsmatcher. Och mycket mycket mer. Baconfaktorn är för övrigt också en form av nätverk.
Igår kväll degade jag framför tv:n på kvällen - borde ha jobbat, men fastnade framför Law and Order och JAG.
Idag var jag ute och åt middag med gänget här ovanför; Emma, Maria, Nils och Anouk. Vi hade beställt krokodil- och kängurufajitas, men när killen kom för att servera sa han "Beef and chicken fajitas?" Nej sa vi, vi ska ha krokodil och kyckling. Han hummade lite, gick in i köket, kom ut direkt igen att han bara hade sagt fel, det var krokodil och känguru. Sen när notan kom så stod det iallafall Beef and chicken så  vem vet väl vad det var egentligen. Jaja.





Kommentarer
Postat av: Anonym

Vet ej varför men en fråga kom upp. Kan man anlysera nätverken i Gryttjom med hjälp av denna modell kanske? ;-)

/Karin

2006-08-15 @ 12:16:47
Postat av: @

Absolut! Man skulle tex kunna kolla in vilka "hopparkluster" vi har i klubben bara genom att titta på vilka som hoppar ihop. Men jag antar att det inte var dom nätverken du tänkte på i första hand,haha.

2006-08-16 @ 15:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0